بررسی تطبیقی ژانرشناسی کمیک ایرانی با نگاهی به کمیک امریکایی

نویسندگان

  • آناهیتا علوی کارشناس ارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران
  • محمدرضا دوست محمدی مربی گروه ارتباط تصویری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران،
  • مصطفی گودرزی دانشیار گروه نقاشی و مجسمه‌سازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران
چکیده مقاله:

کمیک هنر روایت مضامین از طریق تصویر است که تاکنون در عرصه زیبایی­شناسیِ هنرهای تجسمی تحولات گوناگونی را از سر گذرانده و هویتی خاص یافته و در فرهنگ­های مختلف، به عنوان هنری مستقل و ابزار بیانی مؤثر در قالب ژانرهای گوناگون رواج یافته و فرهنگ معاصر هنرهای تجسمی در آمریکا بیشترین سهم را در تنوع ­بخشی به ژانرهای کمیک داشته است. در دهه­های اخیر کمیک به عرصه هنر ایران وارد شده و در قالب چند ژانر اصلی خلق می­شود. ژانرهای معدود کمیک ایرانی در مقابل گوناگونی ژانرهای خارجی به نظر قابل قیاس نمی­آید، با این وجود مقاله حاضر در پی آن است که با معرفی برخی از مهم­ترین ژانرهای کمیک آمریکایی و برشمردن مؤلفه­های آنها از سویی و بررسی ژانرهای کمیک ایرانی و یافتن ویژگی­های متناظر آنها از سوی دیگر، به مقایسه تطبیقی ژانرهای کمیک ایرانی و آمریکایی دست یابد و نشان دهد که با وجود تفاوت­ در فرم کمیک­های ایرانی و تفاوت­های فرهنگی در محتوای آنها، می­توان برخی را به عنوان معادل­هایی برای ژانرهای غربی و عده­ای را به عنوان ژانرهای بومی ردیابی کرد. به عبارت دیگر مقایسه و یافتن وجوه تشابه و افتراق ژانرهای متداول در دو حوزه فرهنگی به شناخت بیشتر ژانرهای کمیک ایرانی خواهد انجامید.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تطبیقی موضوع تصویر در داستان های مصور(کمیک استریپ) و فیلم های سینمایی (موردپژوهی فیلم سینمایی و کمیک استریپ تن تن)

داستان مصور یا کمیک استریپ مجموعه ای از نقاشی های دنباله دار است که ماجرایی را روایت می کند. این ماجرا می تواند یک داستان کوتاه یا بلند یا حتی چند قسمتی باشد. ماجراهای تَن تَن اثر ژُرژ رمی از معروف ترین داستان های مصور است که تاکنون به بیش از 80 زبان مختلف ترجمه شده است. هدف از پژوهش پیش رو، بررسی تطبیقی کمیک استریپ تن تن با این نسخه ی سینمایی است تا میزان شباهت ها و تفاوت ها و اقتباس از نسخه ی کم...

چگونگی نگارش کمیک با تاکید بر لطیفه های ملانصرالدین

چکیده: این رساله به بررسی روشها و تمرینهای کمدی نویسی خلاق می پردازد. در این تحقیق تمرکز بر روشها و نظریه های ملوین هلیتزر است؛ خصوصا نظریه شش عنصر کمیکی که از دیدگاه او در تمامی انواع متون کمیک وجود دارد : نشانگاه-خصومت، رئالیسم- اغراق، و هیجان-غافلگیری. علاوه بر این در این متن لطیفه های ملا نصرالدین نیز بررسی شده است. بخشی از این بررسی مربوط است به چیستی "ملانصرالدین" به عنوان یک هویت کمیک...

بررسی تاثیر دیجیتال بر طراحی تصویر سازی (کمیک استریپ)

از آنجایی که سرعت در جامعه امروز نقش بسیار مهمی در ارتباطات اجتماعی دارد ، کمیک استریپ ، با تلفیق سرعت وحرکت بصری می تواند جذابیت برای مخاطب به خصوص نسل جوان ایجاد کند. وطراحان در پاسخ به این نیاز همواره به شیوه هایی که سرعت کار واجرای دقیق آنرا بالا ببرد ، متوسل می شوند که با توجه به خصوصیات کمیک استریپ که همواره ساختار شکن جوامع سنتی بوده تکنولوژی های مدرن ونرم افزارهای دیجیتال این زمینه را ب...

15 صفحه اول

بررسی عوامل جذابیت در کمیک استریپ و انیمیشن

چکیده کارگردانی یک فیلم انیمیشن یعنی به تصویر کشیدن یک داستان به کمک عوامل بصری و صوتی و بر مبنای اصول تعریف شده ی سینمایی. معمولا کارگردانان، نویسنده ی فیلم نامه های خود نیستند. اما برای به تصویر کشیدن ایده ای که از خلال واژگان فردی دیگر بیان شده، به چه مهارتی نیاز است تا مخاطب اثر را جذب خود نماید؟ نزدیک ترین هم خانواده ها به انیمیشن در روایت داستان ها به شکل بصری، کمیک ها و پس از آن...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 19  شماره 3

صفحات  45- 54

تاریخ انتشار 2014-10-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023